Dienstag, 19. September 2017

فتاة البحيره الملعونه

احداث القصه لشاب عمره 29 سنه:

احداث القصه لشاب عمره 29 سنه:

  
شاب من قريه ريفيه صغيره بعد ما انتهيت من دراستي الثانويه سافرت عشان اكمل دراستي في الخارج وبعد الدراسه كنت خلاص اتعودت علي الغربه وبدأت اشتغل واستقر في احد الدول الاروبيه و كنت كل اجازة صيف لازم انزل زياره لقريتي عشان اطمن علي اهلي و اصدقائي .
 

اهل قريتي ناس بسطاء ومعظمهم غير متعلم عندهم من الخرافات والاساطير حكاوي كتير كنت دايما اسمع القصص والحكايات بتاعتهم واضحك.

لكن اخر مره نزلت فيها قريتي من حوالي 3 شهور اتعرضت لمواقف واحداث خلتني عايش كابوس مفزع احداثه ممكن تتكتب روايات وتتعمل افلام في القريه كلها مكانش ليا غير اتنين اصحاب تقدروا تقولو اصحابي الانتيم هما  رأفت و منعم.

كنا احنا التلاته دايما مع بعض لحد لما انا سافرت بره وبعدت عنهم بس لما كنت انزل زياره لقريتي كنت لازم اقضي الاجازه كلها معاهم .

اول ما نزلت القريه و اطمنت علي اهلي وبسألهم عن اخبار رأفت و منعم لقيت وشهم اتغير وكله سكتو محدش رد قولتلهم مالكم فيه ايه صحابي حصلهم حاجه طمنوني.

اخويا الكبير رد عليا وقالي اصحابك صابتهم لعنه وربنا يتولاهم رديت عليه باستغراب وذهول وقولتله لعنه ايه الكلام الي بتقولوا ده يعني ايه صابتهم لعنه.

قالي وفي عنيه نظره خوف ورعب من شئ مجهول مش قادر افهمه انا هاحكيلك علي كل حاجه من حوالي اسبوعين تقريبا صحابك كانوا سهرانين جنب البحيره الي في الغيطان.
وفجأه القريه كلها صحيت علي صوت صراخ منعم و هوه عمال يجري وسط الغيطان زي المجنون وعمال يقول كلام مش مفهوم.

الناس حاولت تهديه وتفهم منه الي حصل لكن مكنش علي لسانه غير جمله واحده الملعونه خطفت رأفت ومن ساعتها رأفت اختفي و منعم اتجنن و محبوس في البيت.

جالي حاله من الذهول وقولتله ايه الي بتقولوا ده وايه اللعنه الي صابتهم دي سكت وراح باصص حواليه شمال ويمين وقالي بصوت واطي البت هيه الي خطفت رأفت وجننت منعم.


قلتله بت مين:


قالي البت البت الملعونه الي ساكنه البُحيره قلتله بت ملعونه ايه و بحيره ايه ايه التخاريف الي انت بتقولها دي انا مش فاهم اي حاجه.

قالي اصبر وانا هحكيلك القصه وبدأ يحكي ويقول في حكايه حصلت من زمن قلبت حال القريه و كل الناس تعرفها القصه ان كان في بنت في القريه بتحب واحد و اهلها كانوا رافضيين يجوزوها ليه والبت و الواد قرروا انهم يهربوا من القريه ويتجوزها واتفقو يتقابلو قبل الفجر عند البحيره ويهربوا سوا.

بس حد عرف بالحكايه الي بينهم وبلغ اهلها وفي اليوم الي اتفقوا فيه علي الهروب كان ابوها مراقبها وخرج وراها من غير ما تاخد بالها لحد لما وصلت للبحيره وقابلت الشاب الي كانت ناويه تهرب معاهوفجأه ظهر ابوها البت اتفزعت هيه و الولا الى معاها وراح ابوها مطلع سلاحه عشان يقتلهم ويخلص من عاره.

 
اول ما الولا شاف السلاح طلع يجري وهرب وسابها لوحدها تواجه مصيرها ابوها قتلها ورمي الجثه بتاعتها في البحيره وطلع يدور علي الولا عشان يخلص عليه لكنه كان اختفي ومظهرش في القريه من بعدها و جثه البت اختفت و مبنلهاش اثر.
 

ومن ساعتها والبحيره صابتها لعنه كل الي يمشي بقرب البحيره قبل الفجر علطول كانت البت تطلع و تشده ويختفي معاها ومحدش يعرفله طريق بعدها.

بصيت لاخويا وانا مش مصدق الي بيحكيه وقولتله ايه التخاريف الي بتقولها دي انت عاوزني اصدق الكلام ده رد عليا وقالي هوه ده الي حصل لصحابك ودي مش اول حاله تحصل في القريه.

قولتله انا عاوز اشوف منعم واتكلم معاه انا لازم اطلع علي بيت اهله دلوقتي رد اخويا عليا وقالي صدقني مش هتوصل معاه لحاجه منعم خلاص مخه فوت و اتجن.

في اللحظه دي قومت و سبته و قررت اروح بيت منعم و اكلمه واعرف بنفسي الي حصل قبل ما عقلي يفوت واتجنن انا كمان.

شارك المقال

جميع الحقوق محفوظة لـ زيزو برو | تصميم: آمني